Onko Jumala hylännyt Israelin? Mitä sanoo Raamattu?

Raamatullinen käsitys Israelista on yksi kristillisen teologian monimutkaisimmista ja kiistellyimmistä kysymyksistä. Israelin asema Jumalan suunnitelmassa herättää sekä teologisia että käytännöllisiä kysymyksiä, jotka liittyvät Jumalan lupauksiin, juutalaisten ja pakanoiden suhteeseen sekä siihen, miten Vanhan ja Uuden testamentin opetukset kietoutuvat toisiinsa.

Onneksi apostoli Paavali käsittelee tätä aihetta syvällisesti kirjeissään! Erityisesti hän pohtii Roomalaiskirjeen luvuissa 9–11 mitä Israelille tapahtuu Uuden liiton aikakaudella ja miten pakanoiden tulo Jumalan kansaan vaikuttaa Israelin asemaan (Room. 9:6-8; 11:1-2, 11:25-26).

Israelista puhuttaessa voidaan tarkastella kolmea keskeistä kysymystä: Mitä tarkoittaa olla Israel? Mikä on Israelin suhde kirkkoon ja pelastukseen? Entä miten Paavali rakentaa teologiansa Israelin merkityksestä osana Jumalan pelastushistoriaa? Näiden kysymysten tutkiminen auttaa ymmärtämään, miksi Israelin asema on edelleen ajankohtainen ja tärkeä kristityille.

Israel Vanhan testamentin valossa

Vanha testamentti esittelee Israelin Jumalan valittuna kansana, jonka identiteetti perustuu liittoon Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa (1. Moos. 12:1-3, 17:7-8). Israelin erityisasema ei ole vain etninen tai kansallinen kysymys, vaan hengellinen ja moraalinen tehtävä. Jo alusta asti Israelin kutsumus ei rajoittunut pelkästään omaan kansaansa, vaan siihen liittyi myös lupaus olla siunauksena kaikille kansoille (Jes. 49:6).

Toisaalta Israelin historia Vanhan testamentin valossa ei ole yksinkertainen. Kansa toistuvasti rikkoo liittoa, ja profeetat varoittavat heitä siitä, että uskottomuus voi johtaa Jumalan tuomioon ja kansan hajotukseen (5. Moos. 28:15-68; Jer. 31:31-33). Siitä huolimatta profeetallinen sanoma sisältää toivon elementin: Jumala ei unohda kansaansa, vaan luvattu ennalleen palauttaminen tulee vielä tapahtumaan (Hes. 37:21-22; Sak. 12:10). Tässä kehityskulussa näemme, kuinka Israelin identiteetti muodostuu sekä etnisistä että hengellisistä tekijöistä.

Uuden testamentin näkökulma ja Jeesuksen opetus

Jeesus itse sanoi tulleensa Israelin kadonneiden lampaiden luo (Matt. 10:5-6). Hänen palvelustyönsä kohdistui ensisijaisesti Israelin kansaan, mutta samalla hän kyseenalaisti perinteisiä käsityksiä siitä, kuka todella kuului Jumalan kansaan. Evankeliumeissa Jeesus toistuvasti korostaa uskon merkitystä syntyperän sijaan (Matt. 8:10-12; Joh. 8:31-47). Hän esimerkiksi varoittaa, että monet juutalaiset, jotka luottivat etniseen perimäänsä, voivat menettää paikkansa Jumalan valtakunnassa, kun taas uskovat pakanat otetaan mukaan.

Tämä ajattelutapa tulee esiin erityisesti tilanteessa, jossa Jeesus kohtaa roomalaisen sadanpäämiehen. Kun hän näkee tämän uskon, hän toteaa, että monet tulevat idästä ja lännestä istumaan Aabrahamin pöytään, mutta valtakunnan omat lapset voivat jäädä ulkopuolelle (Matt. 8:10-12). Jeesus siis osoittaa, että Israelin kansan kutsumus ja asema eivät ole pysyviä, jos niihin ei yhdisty hengellinen kuuliaisuus.

Paavali ja Israel: teologinen jännite

Apostoli Paavali ottaa Israelin kysymyksen käsittelyynsä erityisesti Roomalaiskirjeessä. Hän on itse juutalainen, syntynyt Benjaminin heimosta (Fil. 3:5), ja hänellä on syvä rakkaus kansaansa kohtaan (Room. 9:1-3). Kuitenkin Paavali joutuu kohtaamaan sen todellisuuden, että monet juutalaiset eivät ole ottaneet vastaan Jeesusta Messiaana, kun taas pakanat ovat tulleet mukaan Jumalan suunnitelmaan. Tämä aiheuttaa teologisen dilemman, jonka Paavali käsittelee useista näkökulmista.

Ensinnäkin Paavali tekee selväksi, että kaikki Israelista lähtöisin olevat eivät ole Israelia (Room. 9:6). Hän tuo esiin ajatuksen, että todellinen israelilainen ei ole vain ulkoisesti juutalainen, vaan se, joka elää uskossa (Room. 2:28-29). Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Jumala olisi hylännyt Israelin, sillä Paavali painottaa, että Israelilla on edelleen tärkeä rooli Jumalan suunnitelmassa (Room. 11:1-2).

Paavali käyttää Roomalaiskirjeen luvussa 11 oliivipuuta kuvaamaan Israelin ja pakanakristittyjen suhdetta. Luonnolliset oksat, jotka edustavat epäuskoisia juutalaisia, on katkaistu, ja villit oksat, eli uskovat pakanat, on oksastettu mukaan (Room. 11:17-24). Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että alkuperäiset oksat olisi lopullisesti poistettu. Paavali muistuttaa, että Jumala voi oksastaa heidät takaisin, jos he tulevat uskoon. Näin hän luo pohjan sille ajatukselle, että Israelilla on vielä tulevaisuudessa osansa Jumalan pelastussuunnitelmassa (Room. 11:25-26).

Israelin asema nykypäivänä: teologisia johtopäätöksiä

Paavalin opetukset Israelista ovat olleet pohjana monille kristillisille tulkinnoille, mutta ne eivät ole johtaneet yksiselitteisiin vastauksiin. Jotkut teologiset suuntaukset ovat korostaneet ajatusta, että kirkko on korvannut Israelin Jumalan suunnitelmassa, kun taas toiset painottavat Israelin säilyttävän erityisen asemansa. Paavali itse jättää asian avoimeksi ja puhuu salaisuudesta, jonka lopullinen täyttymys tapahtuu Jumalan aikataulun mukaan.

Nykypäivän kristityille Israelin aseman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden pohtia laajempia kysymyksiä pelastuksesta, Jumalan uskollisuudesta ja siitä, miten Vanha ja Uusi testamentti liittyvät toisiinsa. Kysymys ei ole vain historiasta, vaan myös siitä, miten ymmärrämme Jumalan pelastustyön nykyhetkessä ja tulevaisuudessa.

Lopulta Paavalin opetuksen ydin on selvä: Jumala ei ole hylännyt Israelia, mutta todellinen Jumalan kansa muodostuu niistä, jotka elävät uskossa, olipa heidän etninen taustansa mikä tahansa. Tämä haastaa jokaisen kristityn miettimään omaa suhdettaan sekä juutalaiseen kansaan että Jumalan suurempaan suunnitelmaan maailmassa.

* * * * * *

Muita tekstejä aiheeseen liittyen: