Kuka on todellinen israelilainen? Raamatun ja nykypäivän näkökulmia

"Eivät kaikki, jotka ovat Israelista, ole silti Israel." (Room. 9:6, KR38)

Mitä tarkoittaa olla israelilainen? Tämä kysymys on ollut ajankohtainen Mooseksen ajoista aina nykypäivän Israeliin asti. Tässä blogissa tutkimme, miten Raamattu ja nyky-Israel vastaavat tähän kysymykseen eri tavalla ja mitä se merkitsee kristityille.

Raamatun mukaan Israelin kansa muodostui Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläisistä, mutta siihen liittyi myös muukalaisia, jotka tahtoivat elää Jumalan liitossa. Uudessa testamentissa Jeesus ja Paavali muuttavat näkökulmaa ja herättävät kysymyksen siitä, onko etnisyys sittenkään tärkeämpää kuin usko. Tänä päivänä Israelin valtiossa kansalaisuuden määrittelee ennen kaikkea siviililaki, ei pelkästään Raamatun opetukset.

Israelilaisuus Vanhan testamentin valossa

Mooseksen laissa israelilaisuus liittyi vahvasti sukuun ja heimoon. Jokainen israelilainen kuului johonkin kahdestatoista heimosta, ja heimo määräsi muun muassa maaomistuksen, tehtävät temppelissä ja kansan yhteiselämän. Esimerkiksi 2. Mooseksen kirjan alussa kerrotaan, kuinka Jaakobin jälkeläiset kasvoivat suureksi kansaksi Egyptissä, ja 3. Mooseksen kirjassa mainitaan tapaus, jossa isänsä puolelta egyptiläinen mies joutuu oikeudellisiin ongelmiin Israelin yhteisössä.

Vaikka syntyperä oli tärkeää, Mooseksen laki teki tilaa myös ulkopuolisille, jos he tahtoivat palvoa Israelin Jumalaa ja noudattaa Hänen lakiaan. Egyptistä lähteneille muukalaisille oli annettu mahdollisuus tulla osaksi kansaa, ja esimerkiksi Pääsiäisateriaa sai viettää vain ympärileikattu muukalainen, joka siten tuli "maan syntyperäiseksi jäseneksi". Muukalaiset saivat osallistua juhliin ja olla osa kansan elämää, kuten 5. Mooseksen kirja osoittaa. Raamatun esimerkkejä ovat muun muassa mooabilainen Ruut, josta tuli kuningas Daavidin esiäiti.

Vaikka ihminen oli syntyperäinen israelilainen, liiton rikkominen saattoi katkaista hänen yhteytensä Jumalan kansaan. Neljännen Mooseksen kirjan mukaan henkilö, joka tekee syntiä röyhkeästi, erotetaan kansasta. Viidennen Mooseksen kirjan siunauksissa ja kirouksissa korostetaan, että Jumalan kansaan kuuluminen ei ollut automaattista, vaan vaati kuuliaisuutta. Tämä valmistaa tietä Uuden testamentin opetukselle ja kysymykselle siitä, onko syntyperällä vai sydämen tilalla suurempi merkitys.

Uusi testamentti: Kuka kuuluu Israelin kansaan?

Jeesus saarnasi ensisijaisesti "Israelin kadonneille lampaille", mutta samalla hän kyseenalaisti sen, mitä "oikea israelilaisuus" tarkoittaa. Hän tapasi ylistää pakanoiden uskoa samalla, kun hän varoitti, että jotkut etuoikeutetut "valtakunnan lapset" saatetaan heittää ulos. Esimerkiksi roomalaisen sadanpäämiehen usko sai Jeesuksen toteamaan, että monet pakanat tulevat taivaan valtakuntaan, mutta osa juutalaisista jää ulkopuolelle. Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo juutalaisille, että Abrahamin lapset ovat niitä, jotka tekevät Abrahamin tekoja, eikä pelkkä syntyperä riitä.

Paavali jatkaa tätä ajatusta ja menee vielä pidemmälle. Roomalaiskirjeessä hän toteaa, että ei se ole juutalainen, joka on ulkonaisesti juutalainen, vaan se, joka on juutalainen sisäisesti. Galatalaiskirjeessä hän kirjoittaa, että ne, jotka uskovat, ovat Abrahamin lapsia. Samalla hän painottaa, että Jumala ei ole hylännyt kansaansa, ja että Israelilla on edelleen erityinen paikka Jumalan suunnitelmassa. Paavalin mukaan Israelin kansa ei ole pelkkä etninen ryhmä, vaan uskossa Jumalaan elävä kansa. Geneettiset juutalaiset säilyttävät erityisen paikkansa Jumalan suunnitelmassa, mutta todellinen Israel koostuu niistä, jotka elävät uskossa Messiasta kohtaan.

Israelilaisuus nyky-Israelissa

Vuonna 1948 perustettu Israelin valtio ei määrittele Israelilaisuutta Raamatun vaan siviililakien pohjalta. Paluuoikeuslaki antaa kaikille juutalaisille oikeuden muuttaa Israeliin. Ortodoksijuutalaisuudessa juutalaisuus kulkee äitilinjan kautta, mutta Israelin valtio myöntää kansalaisuuden myös henkilöille, joilla on yksi juutalainen isovanhempi. Tämä johtuu historiallisista syistä, kuten holokaustin ajoista, jolloin juutalaisuus määriteltiin vainojen perusteella.

Israelin kansalaisuutta koskevissa kysymyksissä uskonnolliset ja siviililainsäädännölliset määritelmät menevät usein ristiin. Tämä aiheuttaa jännitteitä, sillä vaikka valtio myöntää kansalaisuuden laajemmin, ortodoksijuutalaisuus kontrolloi esimerkiksi avioliittoja, hautajaisia ja muita elämänvaiheita. Tämä tekee tilanteesta monimutkaisen erityisesti messiaanisten juutalaisten kohdalla, joita osa uskonnollisista auktoriteeteista ei tunnusta juutalaisiksi heidän uskonsa vuoksi.

Yhteenveto: Kuka on todellinen israelilainen?

Tämä kysymys saa eri vastauksia riippuen siitä, mistä näkökulmasta sitä tarkastelee. Mooseksen laissa israelilaisuus määriteltiin geneettisellä perimällä ja Jumalan lain noudattamisella. Jeesuksen ja Paavalin opetuksissa syntyperä säilytti merkityksensä, mutta keskiöön nousi usko Messiaaseen. Nyky-Israel määrittelee juutalaisuuden ennen kaikkea kansallisuuden ja lainsäädännön kautta.

Raamatun mukaan Israel on yhä Jumalan omaisuuskansa, mutta lopullinen Israelin täyteys löytyy Messiaasta Jeesuksessa, johon sekä juutalaiset että pakanat on kutsuttu. Israelin tarina jatkuu, ja meidän tehtävämme on ymmärtää sen merkitys osana Jumalan suurta suunnitelmaa.

* * * * * *

Muita tekstejä aiheeseen liittyen: